Dzięki prowadzeniu dzienniczka:
Można liczyć na wsparcie, wręcz naukę języków, które ma opanować dziecko.
Można przygotować się do wydarzeń, które mają nastąpić, uczyć postrzegania czasu: (rozumienia związków przyczynowo -skutkowych)
Pisanie dzienniczka umożliwia wielokrotne powtarzanie wyrażeń, zwrotów, słów.
Wprowadza wzorce zachowań językowych w sytuacjach życia codziennego, ważnych lub istotnych z jakiegoś powodu (zwroty grzecznościowe, zrytualizowane).
Można wprowadzać struktury gramatyczne w języku komunikacji, wspomagać programowanie języka, wprowadzać język drugi lub wzmacniać mniejszościowy – uczyć języka, uczyć mówić!!
Wpisy w dzienniczku nazywają i zapisują emocje, zachowują wspomnienia a to daje dziecku materiał ułatwiający opowiadanie o przeżyciach innym osobom (dziadkom, znajomym).
Taki pamiętnik/album można pokazać, pochwalić się/podzielić się swoimi przeżyciami.